Profesorii SuperTeach: ”Elevii au informația în telefoane. Este important ca școala să le ofere experiențe care să dea sens informației”
Elena Lotrean, fondatoarea Școlii Româno-Finlandeze ERI Sibiu: ”Cum vă simțiți când aveți în față un text în chineză pe care nu îl înțelegeți? Neputincioși!? Cam așa se simt mulți din elevii României, analfabeți funcțional”.
Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach: ”Nu putem face abstracție de ce interese, aspirații, greutăți au elevii și cum se simt într-o zi. Mentalitate Deschisă este despre a-i vedea cu adevărat și a ține cont de obiectivele, nevoile, starea lor”.
Asociația SuperTeach le oferă profesorilor acces la Programul Mentalități Deschise în Educație (MDE), destinat celor care doresc să descopere metodele și instrumentele concrete prin care își pot schimba în mod pozitiv modul de a relaționa cu copiii și stilul de predare. Programul este acreditat de Ministerul Educației.
Peste 300 de profesori, elevi și antreprenori s-au reunit (online și offline) sâmbătă, 26 februarie a.c., la Sibiu în cadrul Conferinței SuperTeach Sibiu pentru a discuta despre beneficiile și impactul învățării experiențiale și cum pot face mai bine punerea în practică a informațiilor predate la clasă astfel încât copiii să facă legătura între concepte și practică. Evenimentul a fost organizat și coordonat de Andreea Farca și Niculina Găină, profesoare de engleză, facilitatoare Mentalitate Deschisă în Educație și lideri ale comunității SuperTeach Sibiu.
”Și copiii au suferințe, visuri, interese, au stări diferi de la o zi la alta. Nu putem face abstracție de asta. Când se simt văzuți și apreciați se pun mai ușor în starea de învățare”.
”SuperTeach este despre cum vedem, nu neapărat despre cum facem, este despre a percepe altfel lucrurile și despre a înțelege că este nevoie de mai multă personalizare în ceea ce privește educația”, a spus Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach, în fața profesorilor participanți la Conferința SuperTeach Sibiu. Despre importanța conectării cu emoțiile elevilor a vorbit și Cristina Gheorghe, co-fondator al Asociației SuperTeach: ”Și copiii au interese, suferințe, greutăți, aspirații, visuri. Aceiași copii sunt azi într-un fel, mâine în alt fel. Ori de câte ori am o mentalitate deschisă, celălalt contează la fel de mult ca mine și cu cât sunt mai conectată la nevoile celor din fața mea, cu atât mai bine voi ști, ca profesor, că poate astăzi nu este ziua în care pot face toate cele 10 lucruri din planul de lecții, și mai bine fac unul singur”. ”Este important să găsim calea să îi ajutăm pe copii să aplice ceea ce învață în clasă. Să petrecem într-o oră mai mult timp nu pe a preda noțiuni, ci pe a le aplica și a le oferi oportunități de consolidare a informațiilor. Și să nu uităm să îi celebrăm indiferent de rezultatele lor”, a fost mesajul Cristinei Gheorghe către dascălii prezenți la eveniment.
”Mentalitatea Deschisă nu înseamnă să renunț la obiectivele mele, ci să le văd și pe ale elevilor mei.”
Andreea Farca, facilitator Mentalitate Deschisă în Educație, a vorbit despre diferența dintre mentalitate închisă și mentalitate deschisă: ” Când sunt în mentalitate închisă ceilalți nu contează la fel de mult ca mine, eu mă concentrez doar pe obiectivele și nevoile mele și nu îmi dau seama care este impactul acțiunilor mele asupra celorlalți. Când mă aflu în mentalitate deschisă, ceilalți contează la fel de mult ca mine. Îmi întorc privirea, îi văd ca oameni cu nevoile și obiectivele lor. Îi ascult și mă conectez cu ei. De câte ori ați intrat în
clasă și i-ați întrebat pe copii cum se simt? Mentalitatea deschisă nu presupune să renunț la obiectivele mele, îmi aliniez obiectivele mele cu nevoile și obiectivele elevilor mei, cu starea lor”.
”Este absurd să înveți despre natură și lume între patru pereți”
Despre ”outdoor learning” a vorbit Oana Mîndruț, președinte al Asociației Life Education for All: ” Nu este suficient să le dăm copiilor informație fără experiență pentru că ei au informația în telefon. Informația fără experiență rămâne cel mult informație, însă, alături de experiență, această capătă un sens”. Oana Mîndruț a prezentat câteva dintre beneficiile educației outdoor: îmbogățește funcția cognitivă, crește imunitatea, reduce stresul și anxietatea, oferă oportunitate de mișcare, de joc și de explorare, crește starea de bine și stimulează curiozitatea.
Elena Lotrean, fondatoarea Școlii Româno-Finlandeze ERI Sibiu, nu s-a axat pe metode sau exerciții, ci pe importanța sentimentelor din spatele experiențialului. A provocat participanții să se gândească la ce sentiment îi încearcă atunci când se uită la un text în chineză și nu știu ce înseamnă. ”Pe mine mă încearcă un sentiment de neputință. Cam așa este pentru foarte mulți din copiii României. Aici vorbim despre analfabeții funcțional. Aș vrea să ne uităm la această neputință și să vedem cum putem să creștem, prin experiența noastră, prin sentimentul pe care îl putem trezi în acești copii, o viață mai bună”.
Proiect: Părinții, profesori pentru o oră
Conferința SuperTeach de la Sibiu le-a oferit profesorilor din comunitate șansa de a-și prezenta pe scenă proiectele de învățare experiențială. Din 25 de inițiative înscrise după apelul la proiecte lansat de SuperTeach Sibiu, trei au fost alese pentru a fi prezentate pe scena conferinței.
Georgeta Șerban, profesor învățământul primar, a prezentat proiectul său intitulat ”Profesor pentru o oră” prin care părinții sunt implicați activ în viața educațională a copiilor.” Și părinții trebuie să aibă mentalitate deschisă, nu doar profesorii. De aceea, i-am invitat pe părinți să fie profesori pentru o oră. Rezultatele sunt fantastice. Dacă aveam părinți care înainte erau mereu nemulțumiți și nu înțelegeau ce facem la școală, în urma acestor ore s-au schimbat foarte mult și și-au dat seama ce înseamnă să fii profesor, a punctat dascălul. La rândul său, Toader Alemănuța, profesor de geografie, a vorbit despre transformarea orei de geografie: ”Cu ajutorul platformei online Argis, elevii au creat macheta unui oraș al viitorului, oraș sustenabil realizat integral din materiale reciclabile. Datorită implicării în acest proiect, elevii au cercetat, s-au documentat suplimentar, au dezvoltat aptitudini TIC prin cartografierea digitală a localitățiii natale. Au învățat să colaboreze, au dobândit spirit civic și antreprenorial”. De asemenea, Cristina Dudan, profesor de biologie și profesor MERITO 2020, a povestit despre opționalul ”Acordarea primului ajutor premedical”:”Elevii de clasa a VI-a din Făgăraș au un opțional în care învață cum să salveze vieți. Copiii au învățat să facă masaj cardiac, metoda Heimlich și cum să folosească un defibrilator extern automat. Cu ajutorul învățării experiențiale, elevii au învățat să ofere primul ajutor premedical”.
Un exemplu de învățare experiențială a adus pe scena conferinței și Nicoleta Deliu-Pașol, Director de Comunicare BCR şi fondatoarea proiectului Şcoala de Bani. ”Educația financiară nu este neapărat o materie de sine stătătoare. Principii de educație financiară pot fi introduse în orice materie. La matematică, în loc de mere și pere putem vorbi despre bani”. Nicoleta Deliu-Pașol a povestit și despre proiectul ”FLIP- școala de bani pe roți”, un program interactiv de educație financiară, ce are la bază jocul.
Îndemn pentru dascăli: testați, observați și apoi ajustați
Despre constructivism și învățare experiențială a vorbit și Oana Moșoiu, lector universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. ”Ce câștigați dacă faceți acest tip de educație, prin învățare experiențială? Câștigați în primul rând, ca dascăli, o mai mare conectare cu elevii pentru că vă gândiți la ei când le propuneți o experiență. Se crează relație de încredere mai puternică deoarece copiii văd că vă pasă de ei și de experiența lor la oră”.
Cea mai mare problemă: alfabetizarea școlii românești
Preotul Constantin Necula, conferențiar universitar la Facultatea de Teologie „Sf. Andrei Șaguna” din Sibiu și co-fondator SuperTeach, a avut un mesaj de final pentru profesorii participanți la Conferința SuperTeach Sibiu: ”Vă rog frumos să nu vă mințiți. Educația este despre om la om. Nu-i cu jigniri, nu-i cu fițe, nu-i cu ceartă. Sistematic, trebuie să facem un singur lucru: să nu uităm că în fața ochilor noștri sunt copiii. I-am transformat în niște roboți cu aere de docți. V-ați gândit că, de fapt, alfabetizarea școlii românești este cea mai mare problemă, că actualii elevi de clasa a-III-a scriu mai prost decât scriam noi la grădiniță acum 20 de ani? Câtă școală avem, atâta carte știm. Haideți să învățăm împreună trei elemente fundamentale din experiență: cu sinele, cu aproapele și cu Dumnezeu”.
###
Despre Asociația SuperTeach
SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizatprin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.
Asociația SuperTeach acționează pe 4 direcții:
Conferințe: În cei patru ani de activitate, au avut loc 26 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 120 de webinarii și 17 conferințe online începând din primăvară 2020. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.
Traininguri: 745 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale. Ne propunem să ajungem la peste 20.000 de profesori absolvenți ai programului.
Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 26 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.
Școli SuperTeach: În octombrie 2021, Școala nr. 28 ”Dan Barbilian” din Constanța a devenit prima instituție de stat din România în care, în următorii 2 ani, va fi implementat un amplu proiect de schimbare de mentalitate. Proiectul pilot va fi replicat și în alte instituții de învățământ din țară.
Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.
Mai multe detalii despre SuperTeach pot fi regăsite pe site-ul oficial și pe pagina de Facebook a asociației. Profesorii pot găsi resurse utile și pe grupul de Facebook SuperTeach.