Doar o săptămână a mai rămas pentru înregistrarea în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR)
RetuRO anunță operatorii economici cu privire termenul limită de îndeplinire a obligației legale de înregistrare: 28 februarie 2023
RetuRO Sistem Garanție-Returnare S.A., administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), anunță operatorii economici care produc sau comercializează produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 litri și 3 litri, că mai au la dispoziție două săptămâni ca să-și îndeplinească obligația legală de înregistrare în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), până pe data de 28 februarie 2023.
Înregistrarea se face online pe site-ul www.returosgr.ro al administratorului SGR și este o obligație legală, conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021. Neîndeplinirea obligației legale de înregistrare în baza de date a SGR până la termenul stabilit prin legislație se sancționează cu amenzi de până la 40.000 de lei sau suspendarea temporară a activității, până la înregistrarea acestora.
Companiile vizate să se înregistreze sunt, fără excepții, producătorii și importatorii de băuturi dar și companiile care comercializează băuturi către consumatorii finali, inclusiv magazinele online, operatorii care vând prin intermediul automatelor, industria HoReCa dar și cei care comercializează aceste produse ca și gamă complementară (ex. librării, magazine de electrocasnice și electronice etc).
Este considerat producător sau importator în scopul SGR orice persoană juridică care produce sau importă sau achiziționează intracomunitar produse SGR și le introduce pe piața din România.
Este important de subliniat faptul că distribuitorii care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători cu sediul în România nu trebuie să se înregistreze în platforma SGR, această obligație revenind operatorului economic ce pune pe piața românească acel produs. În schimb, dacă operatorii economici achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR de la producători din alte țări, aceștia au obligația legală să se înregistreze în SGR.
Pentru înregistrare, producătorii și importatorii pot accesa link-ul: https://portal.returosgr.ro și pot consulta ghidul de înregistrare disponibil la adresa: www.returosgr.ro/info-producatori.
Este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfășoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activități din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unităţi care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi.
Comercianții se pot înregistra accesând link-ul: https://portal.returosgr.ro. Ghidul de înregistrare poate fi consultat la adresa www.returosgr.ro/info-comercianti.
Procedura de înregistrare este una simplă:
- Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei și datele de contact ale persoanei desemnate în relația cu administratorul SGR.
- Pentru a se putea finaliza procedura de înregistrare, după activarea contului, persoana desemnată în relația cu administratorul SGR va completa toate informațiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.
- După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR – completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată, tot prin intermediul portalului RetuRO.
Ulterior înregistrării, se va trece la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A.
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. oferă pe toată perioada înscrierii asistență prin call center, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.
Toate aspectele cu privire la operaționalizarea și implementarea sistemului vor fi stabilite ulterior procedurii de înregistrare și se vor comunica către producători, importatori și comercianți.
Comercianții de băuturi în ambalaje primare nereutilizabile trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor și să returneze garanția către consumatori, după data la care sistemul va începe să funcționeze.
Există diferite moduri în care comercianții își pot îndeplini obligativitatea legală de organizare a punctelor de returnare, în funcție de volumul de ambalaje ce va fi returnat. Aceștia pot opta, în cadrul structurilor de vânzare pe care le operează, pentru preluarea manuală sau preluarea cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare).
Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mică de 200 mp, în afară de modalitatea organizării propriului punct de returnare, au posibilitatea să opteze pentru îndeplinirea obligației legale de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alți comercianți care au structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp, sau prin acord de parteneriat cu unitățile administrativ-teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară.
Conform Hotărârii de Guvern 1074/2021, în cadrul punctelor de returnare comercianții trebuie să accepte toate ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziţionat produsul ambalat şi fără a condiţiona acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.
Pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, va exista un tarif de gestionare care se va achita operatorilor punctelor de returnare pentru ambalajele preluate, de către administratorul SGR, și care va fi stabilit de RetuRO SGR în conformitate cu prevederile unei metodologii ce va fi emise de catre Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Înregistrarea este o etapă preliminară intrării în funcțiune a Sistemului de Garanție-Returnare la nivel național, la data de 30 noiembrie anul acesta.
Începând cu această dată, consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal.
Sistemul Garanție-Returnare este conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosință în vederea reciclării și reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de economie circulară din România. Acesta este administrat de compania RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. desemnată în acest sens prin Hotărâre de Guvern.
–
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. ( www.returosgr.ro ) a fost creat de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate și Asociația Retailerilor pentru Mediu și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.
RetuRO, administratorul SGR, va asigura transparență asupra cantităților de ambalaje pentru băuturi puse pe piață și returnate de consumatori, contribuind la dezvoltarea durabilă a României, prin gestionarea responsabilă a deșeurilor de ambalaje, în vederea atingerii țintelor de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană.