economiesocietate

Turismul activ și oportunitățile unice ale Transilvaniei, posibilități de revitalizare economică în Regiunea Centru

În perioada 17-18 octombrie 2024, la Târgu Mureș, a avut loc cea de-a treia ediție a Conferinței Regionale de Turism, organizate în parteneriat de județele Covasna, Harghita și Mureș din Regiunea Centru. Evenimentul a fost dedicat profesioniștilor din domeniul ospitalității din regiune, fiind considerat un important forum de dezbateri pentru antreprenori, experți în turism, formatori, reprezentanți ai agențiilor de turism, finanțatori ai infrastructurii și ai activităților din turism, dar și decidenți politici, pentru a explora și dezvolta potențialul local, în contextul tendințelor turismului global.

Pe parcursul conferinței au fost abordate teme precum sustenabilitatea, turismul activ, marketingul în turism și gastronomia, iar participanții au avut avea ocazia să descopere cele mai bune practici, să își extindă competențele și să construiască relații profesionale durabile.
Conferința a fost deschisă de reprezentanții autorităților publice locale, prin alocuțiuni ale domnilor Péter Ferenc – Președintele Consiliului Județean Mureș, Bíró Barna Botond – Vicepreședintele Consiliului Județean Harghita, Jakab István Barna – Vicepreședintele Consiliului Județean Covasna și Soós Zoltán – Primarul municipiului Târgu Mureș. Ulterior au vorbit reprezentanții asociațiilor județene de turism din cele trei județe: Szántó Lóránt – director executiv ”Visit Mureș”, Deák Gyöngyvér – director executiv ”Visit Covasna” și Szabó Károly – director executiv ADI Harghita, ”Visit Harghita”.
Un mare impact au avut prezentările susținute de reprezentanții ADR Centru, referitor la evoluția activității în turism – de la strategie la finanțare, precum și intervenția domnului Lászlo Borbely, Consilier de stat, coordonatorul Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României, care a vorbit despre importanța sustenabilității în activitățile din turism.

”În ultimii ani, Regiunea Centru se situează constant în topul turiștilor fiind prima regiune la nivel național în ce privește numărul de sosiri în structurile de cazare (3,27 milioane), numărul de înnoptări (peste 6,4 milioane) precum și numărul vizitatorilor în muzee (peste 5,23 milioane). Agenția are o activitate extrem de bogată și preocupări importante pentru sprijinirea sectorului ”Turism”, de la elaborarea de strategii până la implementarea de programe și proiecte de finanțare care să asigure dezvoltarea acestui sector economic, foarte important inclusiv în Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii noastre. Turismul este domeniul în care firmele mici joacă cel mai important rol, vital pentru economia multor localități mici, fiind asigurat un număr semnificativ de locuri de muncă. Din acest punct de vedere, pe lângă finanțarea proiectelor mari de investiții în infrastructură, ADR Centru a oferit și servicii gratuite companiilor din sector, în calitate de punct local de contact Enterprise Europe Network. O conferință cum este aceasta completează seria de bune practici pe care le diseminăm către partenerii noștri, lucrând împreună, în același timp cu implementarea proiectelor finanțate din resurse europene nerambursabile, la definirea și îmbunătățirea politicilor de dezvoltare regională și a competențelor actorilor locali din turism”, a declarat domnul Simion Crețu, Director general ADR Centru.

Informații de background

În cadrul lucrărilor au mai fost abordate teme referitoare la ”Transilvania ca destinație turistică”, definirea unei strategii pentru 2025 privind brandingul în turism și credibilitatea acestuia, precum și aspecte privind certificarea internațională pentru turism sustenabil. Din punct de vedere practic au fost expuse două mari componente, referitoare la proiectele mari ”Via Transilvanica – Drumul care unește” și ”Colinele Transilvaniei”, fiind subliniat rolul ecoturismului în dezvoltarea locală. Au fost prezentate și proiecte punctuale, cu accent pe turismul accesibil și turismul activ, realizat prin tabere itinerante sau prin inițiativa „Anii drumeției”. Nu au lipsit sesiunile de networking și nici dezbaterile despre marketingul turistic, fiind aduse în discuție impactul Inteligenței Artificiale în marketingul turistic, rolul Search Engine Optimisation și al influencerilor din social-media, fiind analizată inclusiv imaginea țării noastre din perspectiva utilizatorilor pe o platformă internațională de rezervări și opinii privind experiențele călătorilor.

Din perspectiva proiectelor cu mare impact regional în domeniul turismului, ADR Centru a coordonat finanțarea investițiilor privind reabilitarea a mai multor cetăți obiective de patrimoniu – la Alba Iulia, Târgu Mureș, Făgăraș, Rupea și Mediaș – susținând și modernizarea a 10 stațiuni turistice și stațiuni balneare: Sovata, Covasna, Ocna Sibiului, Bazna, Băile Tușnad, Șugaș Băi, Harghita Băi, Biborțeni, Baraolt și Borsec. În același timp s-a finanțat și construirea sau modernizarea a zeci de unități de cazare și de structuri de agrement, fiind restaurat și valorificat patrimoniul cultural pentru aproape 60 de monumente de clasă A și B și obiective turistice culturale din regiune.

Despre acest eveniment, organizatorii au precizat că: ”Într-o perioadă marcată de provocări precum inflația, fluctuațiile prețurilor la energie, lipsa forței de muncă și schimbările rapide în preferințele clienților, această conferință și-a propus să ofere strategii inovatoare și posibile soluții pentru a menține competitivitatea industriei turistice. Participanții au avut ocazia să dezbată teme esențiale alături de experți relevanți, contribuind cu toții la construirea unui viitor sustenabil și prosper pentru turismul regional”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *