Analiză XTB: Cresc prețurile la auto și echipamente electronice

Criza semiconductorilor are șanse de a se calma în circa 2-3 ani.

Piața de calculatoare resimte deja nevoia de a reduce capacitatea de producție din cauza lipsei cipurilor. Acesta lucru va antrena o creștere a prețurilor.

Domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum.

În Germania pentru anumite modele timpii de așteptare sunt de un an sau mai mult.

BMW și Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reușit o marjă de profit de peste 10.7%, peste cea din 2019.

GM a spus vineri că producția a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 față de acum un an.

Elon Musk e optimist în privința construirii rapide de noi fabrici, care să ușureze problemele de producție până anul viitor.

În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost cu 21% mai ridicată față de anul anterior, un nivel record.

Prețul mediu de vânzare a mașinilor a crescut față de anii trecuți, totuși s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins, se arată în analiza elaborată de Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

Drumul spre normalitate în economia globală nu este unul lin, după bulversările anului trecut, și viitorul apropiat este întrepătruns de provocări numeroase, cu interacțiuni diverse. Avem, între șefi de companii și observatori ai industriei, o foarte mare dispersie a opiniilor referitoare la efectul și mai ales durata crizei semiconductorilor, și a lanțurilor logistice în sens larg. În astfel de perioade neobișnuite, cu nesiguranță la cote înalte, pare totuși firesc să se întâmple astfel.

Directorul general al Marvell este de părere că vom vedea efecte severe ale lipsei de cipuri inclusiv în 2022, în timp ce șefa AMD, Lisa Su e de părere că producția va fi reglată prin operarea unor noi fabrici. Intel plănuiește noi facilități de producție, iar TSMC, cel mai important fabricant din domeniu, va investi 100 mld. dolari în trei ani, deci lucrurile par a se calma într-un asemenea orizont de ordinul a 2-3 ani, fiind prezent chiar riscul unei supra-oferte.

Cu toate acestea, situația din prezent nu seamănă cu nicio altă perioadă, și de aceeași opinie sunt specialiști cu decenii de experiență în domeniu. Cererea pentru cipuri este la niveluri mult peste normal în toate segmentele, situație diferită de ciclurile anterioare de vârf de cerere localizată pe anumite domenii.

Piața de calculatoare personale resimte deja limitările de capacitate, și situația ar putea deveni tensionată pentru o serie mai largă de produse electronice, mai ales în apropierea sărbătorilor. De altfel, disponibilitatea mai mică ar putea veni la pachet cu o presiune ascendentă pe prețuri. Într-o perioadă cu atenție înaltă la inflație, veștile restrângerii ofertei sunt departe de a fi binevenite. Cu toate acestea, în prezent, domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum.

Daimler Trucks, care urmează să devină de sine-stătătoare prin divizarea Daimler în decembrie, a informat investitorii în privința unei producții de camioane sub potențial, chiar și anul viitor. Prețurile, însă, pe segmentul comercial, nu pot fi ajustate cu aceeași ușurință pe care o au producătorii de autoturisme personale. În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacții de mașini second-hand a fost cu 21% mai ridicată față de anul anterior, un nivel record.

În Europa, dealerii pot livra din stoc în termen rezonabil un număr limitat de autovehicule. În Germania pentru anumite modele timpii de așteptare sunt de un an sau mai mult, potrivit Automobilwoche. BMW și Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reușit o marjă de profit de peste 10.7%, peste cea din 2019. Stellantis a ales să prioritizeze auto electrice. GM a spus vineri că producția a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 față de acum un an, dar că speră un mediu stabil în toamnă.

În estimarea sa recentă, IHS Markit avertiza că producția globală ar putea fi cu 9.5 – 11 milioane de unități mai mică anul acesta, iar o stabilizare ar putea veni abia în a doua jumătate din 2022. Cu investiții mari în segmentul EV (auto electrice) și diminuarea producției unor automobile mai ieftine în favoarea altora cu marje mai mari dar și mai prietenoase cu mediul, accesibilitatea ofertelor din showroom-uri este diminuată.

Tesla a reușit să se descurce mult mai bine decât competitorii, obținând cip-urile necesare producției a aproape un sfert de milion (241 de mii) de unități între iulie și septembrie. Volumul peste așteptări și aproape dublu față trimestrul trei din anul anterior a dus la o deschidere în creștere și depășirea nivelului de 800 de dolari pe acțiune luni, după raportări. Deși au urmat scăderi ușoare ale cotației, vestea este cu atât mai interesantă cu cât numărul de dispozitive integrate într-un singur automobil Tesla este peste cel al altor constructori. Elon Musk e optimist în privința construirii rapide de noi fabrici, care să ușureze problemele de producție până anul viitor.

Prețul mediu de vânzare a crescut față de anii trecuți, totuși s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins. Deși o parte a cererii s-a reglat automat, prin frustrarea generată de timpi de așteptare, resetare de priorități sau așteptarea unui preț mediu mai prietenos, un anumit dezechilibru este încă prezent. În lunile următoare, adăugat trendului general al mărfurilor, ne-am putea aștepta, observând creșteri de preț masive la nivelul oțelului și al altor materii prime, ca tendința de preț pentru automobile să fie una ușor ascendentă. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna o nouă sursă de risc de inflație.

Despre XTB:

Cu peste 16 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. XTB Group include companii reglementate de cele mai mari autorități de supraveghere din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. XTB este o companie tip fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport de excepție oferit clienților. Din 2004, XTB Group s-a extins pe 12 piețe importante din Europa, America Latină și Asia, atrăgând peste 352.000 de investitori individuali. În 2021, XTB Group a primit licențe pentru a opera în Emiratele Arabe Unite și Africa de Sud. Cu platforme dezvoltate in-house și premiate la nivel global (xStation și xStation Mobile), XTB Group oferă peste 5.400 de instrumente, inclusiv acțiuni cu deținere, ETF-uri cu deținere și CFD-uri pe valută, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. În plus, prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologii de vârf pentru instituțiile financiare din întreaga lume. Pentru informații suplimentare, puteți accesa www.xtb.com/ro

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 73% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *