„Fondurile nerambursabile sprijină dezvoltarea și digitalizarea afacerilor”. Eveniment online destinat mediului economic din Regiunea Centru

Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru sprijină dezvoltarea mediului economic, investițiile în metode noi de producție sau de prestarea a serviciilor, procesele de inovare și de transfer tehnologic, pentru creșterea competitivității economice a Regiunii Centru. În acest context, ADR Centru a prezentat mediului de afaceri din Regiunea Centru importanța digitalizării și posibilitatea de a depăși provocările pe care le vom avea în tranziția către digitalizare. Am deschis dezbaterile pe această temă printr-un eveniment intitulat Drumul către Digitalizare, organizat la finalul lunii iunie 2020. Acum, în cadrul evenimentului Finanțări pentru dezvoltarea și digitalizarea afacerii am prezentat resursele nerambursabile disponibile în acest moment care pot fi accesate de companii pentru dezvoltare și pentru digitalizare.

  ”Prin evenimentul organizat în vară am oferit companiilor interesate informații practice despre etapele digitalizării afacerii, ce soluții folosesc managerii pentru a-şi administra mai bine compania şi resursele, unde sunt obstacolele si oportunitățile digitalizării proceselor de business, unde pot fi găsite soluțiile pentru digitalizarea unei afaceri și pot fi găsiți experții potriviți. Am atins mai puțin aspectul finanțărilor disponibile pentru domeniul digitalizării deoarece, în acel moment, posibilitatea accesării acestor fonduri era în stadiu de proiect. Acum, după ce am strâns mai multe informații și am invitat mai mulți parteneri, am continuat suita acestor dezbateri, astfel încât să furnizăm un sprijin real și detalii cât mai exacte despre măsuri de sprijin menite să ”construiască” acest drum către digitalizare al firmelor din Regiunea Centru”, a declarat domnul Simion Crețu, director general ADR Centru.

Alături de reprezentanții ADR Centru, la dezbatere au luat parte Adrian Panait, director în cadrul Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Ionuț Țața, fondator ALT Brașov și Bogdan Pîrvu din partea Universității ”Lucian Blaga” Sibiu.  Discuția a fost moderată de către Ovidia Caba, director în cadrul Agenției pentru Dezvoltare Regională Centru. Invitații au vorbit despre formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile care sunt disponibile în acest moment sau care se vor lansa într-un viitor apropiat, despre importanța procesului de digitalizare a activității microîntreprinderilor, pornind de la serviciile suport oferite de hub-urile digitale, precum și despre noul portal al Comisiei Europene privind acordurile comerciale #EUTrade.

Prima prezentare din cadrul evenimentului a aparținut domnului Adrian Panait – reprezentantul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – care a prezentat detalii despre Ordonanța de urgență a Guvernului nr.130/2020, Acest act normativ se referă la măsurile adoptate pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operațional Competitivitate 2014 – 2020, în contextul crizei provocate de COVID-19. Au fost prezentate și discutate toate modificările survenite în ultimul timp, pentru fiecare dintre cele 3 măsuri cât și modalitatea prin care se poate aplica pentru finanțare.

Lansarea celui de-al doilea apelul de proiecte POR în cadrul Axei prioritare 2 la nivelul Regiunii Centru, pentru Prioritatea de investiții 2.2, în vederea sprijinirii, creării și extinderii capacităților avansate de producție și dezvoltarea serviciilor, a fost prezentată de către Monica JorJ, reprezentantul ADR Centru. Aceasta a vorbit despre categoriile de cheltuieli eligibile, bugetul proiectelor, beneficiarii eligibili și termenele finale de depunere.

Programul Național de Digitalizare Microîntreprinderilor și pentru IMM, a fost prezentat de doamna Adriana Scheau, Director în cadrul ADR Centru. Implementarea Programului de digitalizare dedicat IMM-urilor a fost adoptată în contextul în care studiile Băncii Europene de Investiții dovedesc cum companiile extrem de digitalizate au făcut față mult mai ușor crizei cauzate de pandemia COVID-19. Și din acest motiv, este esențială accelerarea digitalizării economiei. Programul va finanța două tipuri de activități: activități pentru dezvoltarea de produse inovative în domeniul TIC și activități de digitalizare a IMM-urilor, altele decât cele care au ca obiect principal de activitate TIC.

Având în vedere negocierile pe tema viitorului Cadru Financiar Multianual 2021-2027(CFM), Comisia Europeană a propus un nou program de finanțare, dedicat în exclusivitate susținerii transformării digitale a economiei și societății europene. Astfel, Centrele de inovare digitală (Digital Innovation Hubs – DIH) vor avea un rol esențial în atingerea obiectivelor stabilite în cadrul  Programului Europa Digitală,  stimulând  utilizarea la scară largă a noilor tehnologii (inteligența artificială, HPC, blockchain etc.)  într-un ecosistem caracterizat de un nivel adecvat de securitate cibernetică și favorabil inovării și dezvoltării digitale. La nivelul Regiunii Centru, în acest moment, sunt două hub-uri digitale aflate într-un concurs de proiecte. Ionuț Țața, coordonator al FIT – Digital Innovation Hub a prezentat serviciile oferite companiilor de hub-ul de la Brașov, iar Bogdan Pîrvu, coordonatorul LAB4COM, a prezentat serviciile oferite companiilor de hub-ul de la Sibiu.

Ultima prezentare a fost susținută de Emil Toma, expert în cadrul ADR Centru, care a vorbit despre #Access2Markets, portalul Comisiei Europene care oferă informații comerciale despre tot ceea ce trebuie să știe o companie care dorește să exporta în afara granițelor UE. despre acordurile comerciale #EUTrade, taxe și norme pentru produse în UE și alte 120 de piețe din întreaga lume.

În contextul actual în care interacțiunea ne este limitată de pandemia de Coronavirus, consecințele economice se preconizează a fi foarte grave pentru multe companii din diferite domenii de activitate, în special în zona IMM. Limitarea posibilităților de interacțiune între oameni nu trebuie să ducă și la limitarea dezvoltării companiilor, în special a celor din domeniile creative. Urmează o perioadă în care oamenii vor fi nevoiți să se deplaseze mai puțin și să încerce pe cât posibil să rezolve totul de la distanță. Asistăm la digitalizarea masivă a relațiilor umane, odată cu criza, și aceasta va avea un impact inevitabil asupra modelelor de business actuale.

Viitorul va fi mult mai digital decât trecutul și va da un impuls enorm tehnologiilor disruptive și dezvoltării multor activități în spațiul cibernetic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *