Scrisoare deschisă adresată Guvernului. Medicii de familie nu pot să monitorizeze cazurile de COVID-19

Întâmpinare


Văzând declarațiile din spațiul public a unor oficialități guvernamentale precum Primul Ministru, Ministrul Sănătății, consilieri ministeriali etc, cu privire la soluții la care se gândesc pentru monitorizarea și controlul pacienților cu SARS-CoV-2, Colegiul Medicilor din România privește cu mare îngrijorare declarațiile respective.

Decidenții trebuie să înțeleagă că activitatea cabinetelor de medicina familiei se desfășoară în baza unor contracte de furnizare de servicii cu casele de asigurări sociale de sănătate; aceste contracte se încheie respectând o Hotărâre de Guvern care aprobă un Contract Cadru și Norme de aplicare pentru furnizorii de servicii medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.


Hotărârea de Guvern de aprobare a Contractului Cadru și Normele de aplicare, respectă, sau ar trebui să respecte, rezultatul negocierilor dintre Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Colegiul Medicilor din România, reprezentant legal și legitim al tuturor medicilor care furnizează servicii în contract cu CAS, deci nu se pot emite ordine directe către medicii de familie pentru efectuarea unor servicii în afara negocierilor și fără cuprinderea lor în Contractul Cadru și Normele de aplicare a acestuia.

Fără parcurgerea acestor etape, orice declarație în spațiul public creează confuzie majoră în rândul populației și îngrijorarea justificată a medicilor de familie.


Medicilor de familie nu li se poate solicita să facă servicii medicale pentru care nu există posibilitatea de asigurare a protecției împotriva contaminării așa cum s-ar întâmpla la pătrunderea în focarul infecțios cunoscut. Echipamentul de protecție – chiar dacă ar exista – nu poate fi folosit pentru că nu există spații și condiții de echipare-dezechipare, decontaminare (duș imediat), de neutralizare a echipamentului, condiții de transport la domiciliu în focar și de la domiciliul pacienților izolați.

Un medic de familie infectat/bolnav, deci indisponibilizat pentru pacienții de pe lista sa, ar crea consecințe dezastruoase în lanț privind furnizarea de servicii pacienților respectivi; s-ar crea un dezechilibru major privind accesul pacienților la servicii medicale în asistența medicală primară, având consecințe și pentru celelalte paliere ale sistemului, mai ales pentru unitățile de primire urgență și așa sufocate de solicitări.

Absența medicul de familie din mediul rural ar crea efecte și mai dramatice pentru accesul la servicii medicale  asiguraților. Medicul de familie poate asigura supravegherea de la distanță a pacienților asimptomatici sau cu simptome minore de pe lista proprie, deci pacienți cunoscuți care nu necesită evaluarea primară a comorbidităților.

Cât despre afirmațiile privind atribuirea unui număr de puncte (30) pe persoană infectată urmărită/monitorizată, avem următoarele observații:
– Guvernul nu a găsit nici până acum soluții să plătească medicilor de familie și personalului angajat acel stimulent de risc prevăzut în lege
– propunerea celor ”30 de puncte” este chiar ofensatoare, pentru că din aceeași sumă alocată pentru servicii s-ar plăti și surplusul de puncte, scăzând astfel valoarea punctului ”per serviciu”.

Concluzii:
-medicul de familie nu va pătrunde în focar pentru evaluare primară
-medicul de familie poate face – face deja – monitorizarea la distanță pentru pacienții cu COVID 19 izolați la domiciliu
-medicul de familie poate face (dacă o va dori) anchetă epidemiologică pentru pacienții suspecți și confirmați COVID 19 înregistrați pe platforma DSP
-orice modificare a pachetului de servicii trebuie negociată cu reprezentanții legali ai medicilor (CMR)
-serviciile propuse trebuie însoțite de finanțare adăugată fondurilor CNAS
-altă categorie de servicii ținând de sănătatea publică trebuie finanțată și plătită pe bază de contract cu direcțiile de sănătate publică.
-vaccinările cu vaccinuri gripale achiziționate de pacienți sunt servicii care ar trebui recunoscute și plătite de direcțiile de sănătate publică pe bază de contract așa cum ar trebui să se întâmple pentru toate vaccinările cuprinse în programul național de vaccinări.

Nutrim speranța că decidenții vor analiza cu toată atenția observațiile din acest document și vor lua cele mai înțelepte hotărâri numai împreună cu reprezentanții legali și legitimi ai medicilor.

      Președinte,                                                     Vicepreședinte,
Dr. Gheorghe Borcean                                     Dr. Constantin Cârstea   

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *