sanatatesocietate

Peste 25.000 de pacienți s-au prezentat în Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului din Alba Iulia în primele 6 luni ale anului

Supraaglomerarea Unității de Primiri Urgență (UPU) a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia reprezintă o provocare majoră. În primele 6 luni ale anului 2023, numărul pacienților care s-au prezentat la UPU a fost de 25.401, ceea ce înseamnă o medie de circa 140 de pacienți pe zi. Această situație pune presiune pe personalul medical care, în prezent, este insuficient.

Din totalul pacienților care au ajuns la UPU Alba Iulia în această perioadă, 12.732 au fost bărbați și 12.669 femei. Grupele de vârstă au fost reprezentate astfel: 102 pacienți cu vârsta între 0 și 30 de zile, 468 de pacienți cu vârsta între 1 lună și 1 an, 4.692 de pacienți cu vârsta între 1 și 16 ani, 3.327 de pacienți cu vârsta între 17 și 30 de ani, 6.163 de pacienți cu vârsta între 31 și 50 de ani, 4.541 de pacienți cu vârsta între 51 și 65 de ani și 6.108 pacienți cu vârsta peste 65 de ani. Majoritatea pacienților au ajuns la UPU Alba Iulia cu mijloace proprii, respectiv 17.697, însă un număr semnificativ a fost adus de către serviciile de ambulanță – 5.826, și de către SMURD – 1.071 pacienți. Din totalul celor care au trecut pragul UPU, 5.426 au necesitat internare în spital.

De menționat că numărul pacienților care s-au prezentat în UPU a fost mare în fiecare an. Spre exemplu, în 2022 s-au prezentat peste 48.500 de pacienți. În anii de pandemie, numărul de pacienți a fost mai redus întrucât persoane care nu aveau nevoie de îngrijiri medicale de urgență renunțaseră la serviciile medicale din UPU. Astfel, în 2020 și 2021 media anuală a fost de peste 30.000 de pacienți. În anul 2019 la UPU Alba Iulia s-au prezentat 54.000 de pacienți.

Pacienții care se prezintă la UPU sunt clasificați pe coduri de diagnostic. Codul roșu presupune preluarea imediată a pacientului deoarece viața lui este în pericol. Amânarea preluării și acordării tratamentului specific duce cel mai adesea la pierderea de vieți omenești. Codul galben reprezintă o urgență critică, dar nu imediată. De aceea, preluarea și tratarea pacienților se poate face după un interval de timp. Codurile verzi, albastre și albe acceptă o amânare, de mai multe ore, a preluării pacientului, răstimp în care acesta este supravegheat și reevaluat (chiar și doar din priviri) de către cadrele medicale de la triaj. Din cauza personalului redus, precum și a prezentării mai multor pacienți în UPU pentru afecțiuni care nu reprezintă o urgență medicală (iar aici ne referim la pacienți care în mod constant și conștient ocolesc medicii de familie și ambulatoriul de specialitate), intervalul de timp pentru preluarea și tratarea cazurilor se poate mări semnificativ, afectând cu precădere pacienții care reprezintă reale urgențe.

În privința personalului medical, în primul semestru din an, UPU Alba Iulia a fost deservită de către 12 medici de medicină de urgență, 6 medici pediatri și 1 medic stomatolog. În medie, au lucrat doi medici pe tură. Pentru a putea funcționa în condiții optime, este necesară prezența a cel puțin 4 medici pe tură. Pentru a remedia această situație, conducerea SJU și UPU Alba Iulia au scos, în mod constant, în vederea ocupării, posturi de medic specialist în specialitatea medicină de urgență la concurs (sau de rezidenți în această specialitate), iar în această perioadă, în care posturile sunt blocate, a transmis memorandumuri pentru deblocarea lor. (La nivelul SJU Alba Iulia a fost solicitată deblocarea a 100 de posturi dintre care 10 posturi doar pentru Unitatea de Primiri Urgențe).

De asemenea, tot în această perioadă, activitatea UPU se confruntă cu anumite dificultăți, deoarece spațiile de lucru au fost reduse pentru a permite desfășurarea în bune condiții a lucrărilor de extindere și modernizare a unității. Clădirea existentă urmează să fie conectată cu un nou corp de clădire, care se află în proces de construcție. Investiția în extinderea și modernizarea UPU este un proiect pe fonduri europene, cofinanțat de Consiliul Județean Alba în subordinea căruia se află spitalul, având o valoare totală de peste 2 milioane de euro. Această inițiativă are ca scop îmbunătățirea capacității de primire și tratament a pacienților, precum și creșterea eficienței serviciilor medicale oferite. În timpul lucrărilor de extindere, a fost necesară o restrângere a ariilor de lucru și, implicit, a numărului de pacienți care pot fi primiți în acestea. Desfășurarea lucrărilor poate crea unele dificultăți în gestionarea fluxului de pacienți într-o unitate care primește în mod obișnuit un volum foarte mare de urgențe medicale. La toate acestea se adaugă și numeroasele transferuri de la alte spitale municipale și orășenești din județ.

În acest context, facem apel la înțelegerea pacienților și la necesitatea de a apela la medicii de familie, la centrele de permanență, la spitalele orășenești și municipale (din raza localităților de domiciliu) pentru rezolvarea problemelor medicale curente, care nu reprezintă situații de urgență. Astfel, se poate reduce presiunea asupra UPU Alba Iulia și se poate asigura o mai bună gestionare a pacienților care necesită cu adevărat îngrijiri de urgență. Dacă problema dvs. reprezintă o urgență este necesar să apelați la Unitatea de Primiri Urgențe. În același timp, este important să conștientizăm că supraaglomerarea UPU Alba Iulia poate duce la întârzieri în acordarea asistenței medicale pentru persoanele care cu adevărat au nevoie de acest lucru. Prin colaborarea și înțelegerea noastră, putem contribui la îmbunătățirea stării noastre de sănătate și la asigurarea unei îngrijiri eficiente și prompte pentru toți pacienții.

Suntem în permanență preocupați de îmbunătățirea relației dintre pacienți, aparținători și cadrele medicale, iar în acest sens se desfășoară periodic cursuri de instruire cu personalul medical, pe partea de comunicare și respectare a tuturor atribuțiilor de serviciu, însă este necesară înțelegere și din partea celor care se prezintă în UPU.

Biroul de presă al SJU Alba Iulia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *