educatiesocietate

Pentru mai mult de un sfert dintre copiii din mediul rural familia nu își permite să le cumpere îmbrăcăminte sau încălțăminte.

Fundaţia World Vision România lansează campania “Descalță-i de limitări”, prin care își propune Crăciunul acesta să încalțe 2436 de copii, cu ajutorul donatorilor

București, 14 noiembrie 2024. Mai mult de un sfert dintre copiii din mediul rural spun că niciodată sau doar uneori familia le cumpără tot ceea ce au nevoie (haine, încălţăminte, rechizite, cărţi), iar 38% dintre tineri afirmă că în familia lor banii le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung nici pentru strictul necesar. Fundaţia World Vision România lansează campania “Descalță-i de limitări” prin care își propune să încalțe, Crăciunul acesta, 2.436 de copii cu o pereche nouă de ghetuțe și să-i îmbrace cu o geacă nouă de iarnă.

Limitările copiilor din mediul rural

Când vine vorba despre dorințele de Crăciun ale copiilor din programele World Vision România:

  • Două treimi dintre copiii din clasele I-IV (66%) și peste un sfert dintre copiii de liceu (28%) au nevoie de îmbrăcăminte și încălțăminte
  • Aproape un sfert (24%) dintre copiii din clasele I-IV și 17% dintre cei de liceu își doresc alimente și dulciuri
  • 14% din copiii din programele World Vision România spun că își doresc produse de igienă
  • 5% dintre copiii de clasele I-IV și 41% dintre adolescenții de liceu își doresc o experiență (film, târg de Crăciun, patinoar etc.)

Îngrijorător este și faptul că 8% dintre românii de la ţară au ales să întrerupă școala temporar sau definitiv pentru unul sau mai mulţi copii, pentru a face faţă cheltuielilor, ceea ce întărește ideea că multe familii din mediul rural nu își permit să asigure copiilor toate condițiile necesare pentru educația acestora.

În plus, doi din zece copii (19%) sunt triști în perioada sărbătorilor pentru că își văd părinții stresați din cauza banilor.

Denis (9 ani) și Dănuț (11 ani) sunt doi dintre copiii pentru care Moș Crăciun vine cu greutăți.

Cei doi frați au ochii verzi ai mamei, dar sub genele lungi se pot citi deja greutățile unui trai cu neajunsuri. Dănuț are 11 ani, dar vorbește ca un om mare. Merge cu mama la prășit, hrănește animalele, mulge vaca și cunoaște toate treburile casei. Denis îi calcă pe urme, dar cel mai mult îi place să aibă grijă de sora lui mai mică. Abia seara, după ce au terminat s-o ajute pe mama cu treburile casei, le rămâne timp și pentru joacă.

Iernile lor sunt grele și geroase, iar casa are o singură sobă, așa că în lunile reci stau cu toții într-o singură cameră și dorm într-un singur pat. Se descurcă mai greu iarna, lemnele sunt scumpe, în grădină nu mai crește nimic și nici nu se pot juca prea mult afară. Drumul spre școală devine și el mai dificil, căci hainele groase și ghetuțele le-au rămas mici și ajung de multe ori cu piciorușele ude și mânuțele înghețate. Denis povestește că împrumută uneori ghetele de cauciuc ale mamei, căci îl protejează mai bine.

Cu toate astea, cei doi frați așteaptă nerăbdători sărbătoarea lor preferată: Crăciunul. Moșul nu ajunge niciodată la ei, dar le place mult și să meargă cu colindul în sat. Pentru ei, o pereche nouă de ghetuțe nu înseamnă doar niște încălțări călduroase, ci încă o iarnă în care se pot duce la școală, încă o șansă de a nu abandona sistemul de învățământ din cauza neajunsurilor financiare.

Dorințele adolescenților în perioada sărbătorilor de iarnă: mai puțin alcool și risipă alimentară, egalitate de gen la treburi în gospodările

Dacă ne gândim la dorințele adolescenților pentru sărbătorile de iarnă, descoperim că tinerii noștri își doresc și experiențe, dincolo de cadouri, dar și că vor mai multă liniște în familie, sunt preocupați și de risipa alimentară care se întâmplă de sărbători, dar și de mediu:

  • O treime și-ar dori (31,8%) să se consume mai puțin alcool la mesele de sărbători
  • Bărbații să ajute femeile la treburile gospodărești (38,3%)
  • Aproape jumătate (45%) dintre adolescenții de la sate și-ar dori ca în perioada sărbătorilor de iarnă să fie mai puțină presiune în privința cheltuielilor
  • Aproape jumătate (46%) și-ar dori mai puțină risipă alimentară
  • Patru din zece adolescenți de la sate (39,4%) și-ar dori ca sărbătorile de iarnă să fie mai prietenoase cu natura (să tăiem mai puțini brazi, podoabe reciclabile)

Donează și descalță de limitări 2436 de copii, cu o pereche nouă de ghetuțe și o geacă de iarnă! Donațiile se pot face printr-un SMS la 8864 cu textul SPERANŢĂ (cost 4 euro/lună) sau direct pe site-ul World Vision România, unde se poate dona orice sumă: https://worldvision.ro/implica-te/campanii/descalta-i-de-limitari/

Despre World Vision România

World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educaţie, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 34 de ani de prezență în România, am ajutat peste 1 milion de copii și adulți, în peste 3000 de comunități din 41 județe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *