Expoziţia „Lumina din firidă”, un moment de profunzime în tumultul oraşului. Pictoriţele Ana Jilinschi şi Angela Petruţa pe simeze
Marţi la orele 18.00, la Galeria de Artă a Municipiului Alba Iulia va avea loc vernisajul expoziţiei „Lumina din firidă”, expoziţie în care se reunesc lucrările a două artiste albaiulience, Angela Petruţa şi Ana Jilinschi.
Tema, ieşită din confortul cotidian, este ancorată în planul spiritual al existenţei noastre, iar insipraţia lucrărilor vine din temele sacre şi simbolurile creştine. Abordarea stilizată a cupolelor de biserică sau a candelelor Angelei Petruţa sau seria de potire a Anei Jilinschi, te duc într-un univers al introspecţiei şi a dialogului interior.
Membre ale Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Alba Iulia, ambele artiste au studiat la Cluj-Napoca, Ana Jilinschi la secţia de Artă Sacră din cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă iar Angela Petruţa, la Universitatea de Artă şi Design.
Firile aplecate spre credinţa străbună a Angelei Petruţa şi Anei Jilinschi conferă lucrărilor acestora un profund caracter spiritual.
După cum subliniază Andrei Mușat, Asist. Univ. Dr. în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă – Artă Sacră din cadrul Universităţii din București, „pictura Angelei Petruța se recomandă prin tușă corpolentă, lipsa dubiului în gest și discurs plastic elevat.
Lucrările încheiate de Angela Petruța par în același timp să cripteze o muțenie asertivă, dar și o logoree lipsită de limbă. Liniștesc, trezindu-te. Păuni hristici și pustnici anonimi se arată în contrast limpede dând mărturia unui apus curaj mărturisitor. Starea de trezvie pare a a fi norma în fața acestor compoziții, ce, nu întâmplător citează chiar note expresionist germane. Gramatica stilistică se distanțează de clișeele vanilate a unui creștinism de carton. Texturile pnevmatice și cromatica sonoră caută parcă să convingă privitorul de o paradigmă încă neadormită: creștinismul.
Autoarea așează frontal turla nesfârșit deschisă a bisericii, scuturând comoditatea capului aplecat și cotidian angajat în orizontala zilei.
Tonul asertiv al artei semnate de Angela Petruța invită la dialog viu pe marginea unor vechi adevăruri prea (ne)știute.
Arta Anei Jilinschi stă sub semnul luminii. Piesele semnate de Jilinschi vorbesc despre lumină în posibilile ei forme, fie vădită, fie reflectată, fie neaflată sub obroc.
Arta Anei Jilinschi este preocupată de galopul elegant după prinderea luminii eshatologice ori chiar aceea mai calmă post-eshatologică.
Reprezentările ecleziale, reverența pentru spațiul cultic creștin sunt surprinse în compoziții calofile unde opțiunile cromatice dau definiție ideii de subtilitate. Praporul, porumbelul sunt figuri pnevmatice, des întâlnite în discursul artistei.
Receptacule de lumină sunt potirele, cădelnițele și icoanele. Toate aceste containere sunt fotizofore: fie reflectând lumină, fie conținându-o, fie identificându-se cu Ea teologal.
Fără dubiu vederea se așează în subțiere aflată în contact cu arta Anei Jilinschi.”