Festivalul Internaţional de Teatru de Tineret APOLLO, EDITIA A IV-A, 11-15 MAI, Programul complet

Deschiderea va avea loc Joi, 11.05.2017, ora 18.00,  în faţa Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia, continuând cu alte 3 spectacole în aer liber. În prima zi a festivalului, toate spectacolele vor avea loc în diverse locaţii din zona centrală a Cetăţii (Muzeul Naţional al Unirii, Poarta a III-a, Catedrala Romano-Catolică) în ideea de a însufleţi prin arta o serie de obiective turistice cunoscute – în cazul vremii nefavorabile, spectacolele vor avea loc la Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia.

Pentru celelalte zile ale festivalului, spectacolele vor avea loc la Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia.

Ţări reprezentate: Germania, Spania, Israel, Italia, Muntenegru, Ucraina, Moldova, Olanda, Cehia şi fireşte,  România

Festivalul nu este unul bazat pe competiţie, urmărind să ofere grupurilor şi companiilor tinere din ţară şi străinătate posibilitatea de a forma legături, punţi de colaborare artistică, de a-şi dezvolta performanţa artistică şi abilităţile de scenă învăţând, descoperind şi explorând împreună spiritul de toleranţă şi cooperare prin intermediul artei.

Evenimentul urmăreşte să promoveze imaginea Municipiului Alba Iulia ca punct de reper în arealul evenimentelor internaţionale de tineret şi să stimuleze spiritul civic prin implicarea tinerilor în dezvoltarea vieţii culturale a comunităţii.

Nu se acordă premii ierarhizate sau distincţii speciale, fiecare grup concurează doar pentru a câştiga aplauzele spectatorilor, Apollo răsplătind devoţiunea, pasiunea şi dăruirea artiştilor. Toate grupurile participante vor primi trofee originale – sculpturi în lemn, lucrări create de Ştefan Balog (Fundaţia Inter-Art, Aiud) şi inspirate direct de povestea fiecărui spectacol.

Pentru Apollo graniţele dintre profesionişti şi amatori dispar, totul reducându-se la esenţă: actul artistic ca pasiune, devotament, dăruire, transformare! Teatrul de tineret este un format de festival deschis artiştilor amatori şi profesionişti aflaţi la început de carieră şi care îşi doresc să crească prin schimb de experienţă.

s-au înscris 34 de grupuri şi companii de teatru, 6 din România şi 28 din străinătate;

au fost selectate 12 grupuri: 7 din străinătate şi 5 din România, cărora li se adaogă 2 grupuri reprezentând Organizatorul;

vor fi prezentate publicului, gratuit, 22 de spectacole în cele 4 zile de festival;

Dimensiuni conexe:

  1. Componenta educaţională, de formare:

– membrii grupurilor invitate vor participa la ateliere de formare coordonate de Michal Hecht (Academia de Arte ale Spectacolului, Praga) şi sesiuni de discuţii coordonate Dr. Joke Elbers (Academia de Teatru, Amsterdam)

  1. Deschiderea spre alte arte.

Arta plastică va fi reprezentată din nou în festival prin organizarea a două expoziţii inedite care traetază Afişul ca Obiect de Artă. – expoziţiile vor fi deschise publicului la Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia în cadrul programului festivalului:

expoziţia personală de afişe satirice (Ştefan Balog) – afişe satirice inspirate de grupurile şi spectacolele prezente la ediţiile precedente.

expoziţia internaţională de afişe „Break a Leg!” –  Artişti din întreaga lume sunt provocaţi să creeze versiuni originale de Afiş pe o temă dată. Pentru această ediţie, tema a fost „Break a Leg!”. Au fost înscrişi 24 de artişti,  4 din străinătate şi  20 de artişti din ţară. S-au acordat câteva distincţii după cum urmează: Cătălin Precup (premiul I), Maria Bocancios (Premiul II), Adriana Obrocean (Premiul III), Rodica Strugaru (Premiul Apollo), Anca Sas (Premiul Skepsis), Ovidiu Panighiant (Premiul Inter-Art)

Buget:

Dacă la prima ediţie festivalul a pornit pe baza unei finanţări din fonduri europene prin programul Tineret în Acţiune, continuitatea lui este rezultatul unui veritabil parteneriat social, exprimând dorinţa tinerilor de a se implica în dezvoltarea vieţii sociale şi culturale a comunităţii. Mai multe instituţii, organizaţii şi sponsori sprijină în fiecare an implementarea acestuia.

Evenimentul este organizat pe bază de proiect. Proiectul are are o valoare estimativă de 105.460 lei.

-Primăria Municipiului Alba Iulia – 25.000 lei

-Consiliul Judeţean Alba, Centrul Cultural Augustin Bena – 9.000 lei

-Fundaţia Comunitară Alba – 1000 lei

-Casa de Cultură a Studenţilor – spaţii spectacole şi echipament tehnic

-Fundaţia Inter-Art şi Centrul Cultural Liviu Rebreanu – expoziţii

-Muzeul Naţional al unirii – spaţii expoziţii şi spectacole

-Sponsori: 13.000 lei

Total: 48.000 lei la care se adaogă (până la 105.460 lei) valoare în servicii şi resurse umane capacitate de Organizator şi Partenerii implicaţi.

Parteneri:

Primăria Municipiului Alba Iulia, Consiliul Judeţean Alba, Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia, Centrul de Cultură “Augustin Bena” Alba , Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia, Fundaţia “Inter-Art” Aiud , Centrul Cultural “Liviu Rebreanu” Aiud, Universitatea “1 Decembrie 1918” Alba Iulia, Fundaţia Comunitară Alba

Organizator:

Asociatia Grupul Skepsis

Festivalul Internaţional de Teatru de Tineret

APOLLO

International Youth Theatre Festival

Ediţia a IV-a/ 4th Edition

11.05.2017 15.05.2017

Alba Iulia

PROGRAM

Joi/ Thursday 11.05.2017

18.00 – Ceremonie de Deschidere/ Opening Ceremony

Prezintă/Presents: Ioan Adrian Popa

Opening word: Dr. Joke Elbers (NL)

18.40 – DELART (Alba Iulia, RO)

Maestrul/ The Master

– după/ based on: Eugene Ionesco

Regia/Director: Viorel Cioflică

Sala Unirii/ Unification Hall

19.00 – SKEPSIS (Alba Iulia, RO)

In largul mării/ Out at sea

– după/based on- Slawomir Mrozek

Regia/Director: Viorel Cioflică

Sala Unirii/ Unification Hall

20.20 LUDUM (Deva, RO)

Zbor Interior/ Inner Flight

– după/based on – Liviu Costea

Regia/Director: Liviu Costea

Poarta a III-a/ Citadel’s 3rd Gate

20.50 IL LUOGO IN BUIO – (Castelmmare di Stabia, IT)

Înălţarea şi Prăbuşirea unui Zeu/ A God’s Rise and Fallen

– după/ based on: Homer, Dante, greek mithology

Regia/Director: Cristian Izzo

Catedrala Catolică

Vineri/ Friday 12.05.2017

17.30 NEVE ELIEZER (Tel Aviv, IL)

Toţi vor să trăiască/ Everyone wants to live

– după/ based on: Hanoch Levin

Regia/Director: Ilan Shani

Sala Mare/ Main Hall

18.40 – SKEPSIS (Alba Iulia, RO)

Fata de măritat/ A big girl

– după/ based on: Eugene Ionesco

Regia/Director: Viorel Cioflică

Parcul M.Eminescu/ M.Eminescu Park

19.10 Teatrul Republican Muzical-Dramatic „B.P.Hasdeu“ (Cahul, MD)

Amintiri din copilărie/ Childhood memories

– după/ based on: Ion Iachim, Ion Creangă

Regia/Director: Gheorghe Mândru

Sala Mare/ Main Hall

20.40 Cristian Izzo (Castelmmare di Stabia, IT)

Pulcinella şi Apollo/ Pulcinella meets Apollo

– Improvizaţie/ improvisation

Parcul M.Eminescu/ M.Eminescu Park

21.10 Michal Hecht (Praga, CZ)

Pantomima/ Pantomime

– invitat special/ special guest

Sala Mare/ Main Hall

Sămbătă/ Saturday – 13.05.2017

10.00 Michal Hecht (Praga, CZ)

Workshop

pentru participanţi/ for the participants

Sala Studio /Studio Hall

……………………………………………

17.00 – THE WILD BUNCH (Berlin, DE)

Oprire la cerere/ Request Stop

– după/ based on: Harold Pinter

Regia/Director: Ilka-Cordula Felcht

Sala Mare/Main Hall

18.20 – LUDIC CCS IASI (CCS Iasi, RO)

Ultimul Godot/ Last Godot

– după/ based on: Matei Visniec

Regia/Director: Aurel Luca

Parcul M.Eminescu/ M.Eminescu Park

19.30 KOLASIN THEATRE (Kolasin, ME)

Avionspotting

– după/ based on: Iva Brdar

Regia/Director: Zoran Rakočević

Sala Mare/ Main Hall

20.20 – SKEPSIS (Alba Iulia, RO)

Amprenta Ionesciană/ Ionescian Print

– după/ based on: Eugene Ionesco

Regia/Director: Viorel Cioflică

Sala Studio/ Studio Hall

21.00 ETERDANCESHOW (Cluj Napoca, RO)

Eteroclit

-după/based on: Roxana Fânaţă, Robert Nagy

Regia/Director: Alexandra Felseghi

Coreografie/Coreography: Melinda Jakab

Sala Mare/ Main Hall

Duminică/Sunday 14.04.2017

11.00 – TRUVERII – (CCS Bucureşti, RO)

D’ale lui Pacală/ Joker’s Tricks

– creat de/created by: Mihai Serghei Todor

Regia/Director: Mihai Serghei Tudor

Sala Unirii/ Unification Hall

12.30 – Expoziţie de Afişe Satirice/

Satirical Poster Exhibition

Artist: Stefan Balog

Invitat special/ special guest: Prof.Univ.Dr. FRANZ K. SCHUPPANZIGH,

Academia de Arte Libere, Schengendorf

Muzeul Naţional al Unirii/ National Museum of Unification

13.00 – Expoziţia Internaţională de Afişe Apollo/

International Poster Exhibition

Break a Leg

Muzeul Naţional al Unirii/ National Museum of Unification

13.30 – SKEPSIS (Alba Iulia, RO)

Hazard

– după/ based on: Stefan Balog

Regia/Director: Viorel Cioflică

Sala Studio/ Studio Hall

17.00 THEATRUM MUNDI (Chernihiv, UA)

De ce? / Why?

– după/ based on: Sergey Astrakhantsev

Regia/Director: Evgeny Sidorenko

Sala Mare/ Main Hall

17.50 – STUDIO 24 (CCS Bucuresti, RO)

Soare cu dinţi / Cold Sun

– după/ based on:

Regia/Director: Mihai Serghei Todor

Sala Studio/ Studio Hall

19.00 THEATRETK COMPANY (Valencia, ES)

Duminica Sumbră/ Gloomy Sunday

– după/ based on: Harold Zúñigan

Regia/Director: Harold Zúñigan

Sala Mare/Main Hall

20.10 – LUDIC (CCS Iasi, RO)

Medeea redux

– după/ based on: Nei Labute

Regia/Director: Aurel Luca

Sala Studio /Studio Hall

21.20 – TRUVERII – (CCS Bucureşti, RO)

Al endrada del temps clar

– creat de/created by: Mihai Serghei Todor

Regia/Director: Mihai Serghei Tudor

Sala Mare/ Main Hall

DELART (Alba Iulia, RO)

Trupa s-a format în 2013 la iniţiativa elevilor care activează în cadrul Asociaţiei Grupul Skepsis. Având la bază pasiunea pentru teatru, membrii trupei au participat la numeroase evenimente şi programe cultural-artistice, aducând în faţa publicului spectacole de teatru, momente de teatru scurt, umor şi poezie. Treptat, trupa încearcă să-şi dezvolte un repertoriu propriu cu un joc bazat pe dinamism, entuziasm şi multă dragoste pentru arta dramatică.

Maestrul

după: Eugène Ionesco

Admiraţie, veneraţie, inspiratie…câteva din trăirile intense pe care întâlnirea cu Maestrul le trezeşte în noi. Îl privim de la depărtare, îl aşteptăm cu nerăbdare. Vrem să copiem fiecare gest, fiecare emoţie, fiecare acţiune a Maestrului. E lângă noi, este în noi… Ce se întâmplă când formele îşi pierd fondul, când inspiraţia este doar o dorinţă primară şi când copiem orbeşte, la infinit fără a înţelege nimic din tot ce facem, fără a pune nici o întrebare? … Doar Maestrul ştie, fiindcă e genial!… Spectacol scurt bazat pe piesa într-un singur act semnată de Eugène Ionesco.

Cu: Diana Birsan, Antonella Serafino, Oliviu Grozav, Denise Acciaiuoli, Almond Chismorie

Regizor: Viorel Cioflica

LUDUM (Deva, RO)

Trupa de teatru coregrafic LUDUM este înfiinţată în 2016 în cadrul CNS Cetate Deva. Participăm la primul eveniment în cadrul Festivalul Luminii la Deva cu un spectacol stradal Mugurul, cu acelaşi spectacol participăm la Festivalul “Tinere speranţe” la secţiunea Profesionişti unde câştigăm Trofeul Artelor. În luna iunie prezentăm un spectacol coregrafic coral Fata din pom, spectacol produs pentru UNICEF.

Prin statutul pe care şcoala îl are, proiectul îşi doreşte să participe la caracterul formativ al copiilor din cadrul CNS Cetate Deva. Caracterul formativ constă în a cultiva echilibrul copiilor prin punerea în valoare a capacităţilor intelectuale, motrice şi spirituale, creând un tânăr armonizat, gata pentru a se angaja în slujba comunităţii prin valorile pe care şi le asumă şi cu care va lucra.

Zbor interior

creat de: Liviu Costea

Spectacolul a fost gândit având ca problematică lucrarea sculptorului român Constantin Brancuşi, Pasărea Măiastră. Registrul coregrafic îşi doreşte să ilustreze o trăire personală a păsării interioare, a păsării ca timp al acestei dimensiuni şi ca spaţiu a unei dimensiuni personale, definite prin natura artistului Brâncuşi. Suntem tributari ca act al timpului prin naştere, maturitate şi moarte; ca şi spaţialitate datorăm fiindului prin a răspunde în mod personal chemării Dragostei. Pasărea interioară este răspunsul unei întâlniri ale fiindului cu însăşi Dragostea. Limita timpului nu este un impediment pentru a da curs chemării la marea întâlnire dintre cei ce aud glasul Iubirii.

Cu: Alexandra Eftenoiu

Coreografie: Mihaela Jecherean

Lumini: Alin Andrei Nagy

Regie: Liviu Costea

IL LUOGO IN BUIO (Castellammare di Stabia, IT)

Este o companie independentă din Italia implicată în cercetarea unor noi forme şi structuri de comunicare în arealul teatrului italian. Plecând de la tradiţia teatrului italian, în special cel napoletan, compania încearcă să experimenteze un amestec de elemente din Commedia dell’Arte, bufonerie, teatru, pentru a crea un fel de teatru contemporan de proză care doreşte să comunice dincolo de cuvinte şi să creeze o legătură emoţională puternică între actori şi spectatori. Il Luogo in Buio oferă publicului o alternativă teatrului comercial, o alternativă pentru cei care doresc să privească înainte şi care cred în motto-ul lui Oscar Wilde: Artă pentru Artă!

Înălţarea şi Prăbuşirea unui Zeu

Creat de: Cristian Izzo

Este un spectacol original care combină motive şi pasaje din Odiseea lui Homer şi  Divina Comedie a lui Dante cu miturile lui Io, Icar şi Prometeu. Este un spectacol care surprinde deformarea corpului şi a sunetului în continua şi obsesiva călătorie a omului de a se regăsi pe sine. Căutând în jurul lumii după Io (care în italiană înseamnă eu), omul  încearcă să îşi depăşească condiţia de a fi şi îl provoacă pe Zeu, încercând el însuşi să devină un Zeu – precum Icar sau Prometeu. Planul eşuează când descoperă că de fapt el este un nimeni. Spectacolul este realizat pe direcţii care trimit la Grotowski sau Artaud, dar şi la Comedia dell’Arte.

Cu: Cristian Izzo

Scenografia: Carmen Orazzo

Regia: Cristian Izzo

Pulcinella şi Apollo

creat de: Cristian Izzo

Un spectacol de Comedia dell’Arte improvizat de Cristian Izzo, care încercă să creeze un arc peste timp. Pulcinella, binecunoscutul personaj, se rătăceşte şi ajunge într-un loc necunoscut pe care începe să-l exploreze. Pas cu pas, se desfăşoară o întâlnire inedită, o întâlnire cu…Apollo!

NEVE ELIZER (Tel Aviv, IL)

Este un grup amator din Tel Aviv, Israel. Grupul are o istorie de 10 ani şi reuneşte actori amatori de vârste diferite, cu profesii diferite şi provenind din medii sociale diverse. Grupul joacă diferite spectacole după piese de teatru cunoscute din dramaturgia universală – Tennessee Williams, Georges Feydeau, Sholem Aleichem, Moliere şi alţii. Recent au participat la Festivalul Internaţional de Teatru de Amatori “Zvezden Prah”, Knezha, Bulgaria cu Hamlet, după William Shakespeare şi la Festivalul Internaţional “Zilele Teatrului Ludic” Iaşi, Romania cu spectacolul Toţi vor să trăiască, după Hahoch Levin.

Toţi vor să trăiască

după: Hanoch Levin

„Admirat, adorat apoi venerat, Levin era deja o legendă încă înainte de a muri din cauza unui cancer la oase în 1999. De la început, notele de ireverenţă şi comediile sale au intrigat societatea din Israel şi au atins puncte sensibile, chiar desacralizând. Însă realitatea se întrevede mereu în spatele râsetelor, iar în Toţi vor să trăiască se pare că ne întrebăm exact cât de departe suntem dispuşi să mergem pentru a păstra ceea ce avem. O Lege Divină la condamnat la moarte pe Pozna, însă daca va reuşi să găsească la timp pe cineva care să-l înlocuiască, se va putea salva.”

-text preluat din Jerusalem Post

Cu: Amnon Beglikter, Erica Pinkas, Emanuel Betzalel, Astar Echcol, Daniela Ankri, Eti Golan, Idan Rapaport, Amiram Rogev, Vadim Shif

Regia: Ilan Shani

TEATRUL REPUBLICAN MUZICAL – DRAMATIC “B.P.HAŞDEU” (Cahul, MD)

Fondat în 1987, Teatrul Muzical-Dramatic „B.P.Haşdeu” a evoluat graţie relaţiilor de colaborare instituite cu teatrele din localităţile respective, la Galaţi, Brăila, Braşov, Piteşti, Constanţa, pe parcurs el susţinând microstagiuni şi în alte judeţe ale României şi învrednicindu-se, concomitent, de distincţiile unor festivaluri teatrale din dreapta Prutului.

Deşi componenţa numerică a trupei este relativ nesemnificativă, în palmaresul acesteia au fost consemnate trei premii pentru cele mai bune roluri masculine centrale decernate în cadrul Galelor UNITEM din 1992, 2006 şi 2013, un premiu pentru cel mai bun rol feminin central (2001), şase pentru cele mai reuşite roluri masculine de planul doi, patru – pentru cele mai concludente roluri similare feminine şi alte numeroase nominalizări.

Amintiri din Copilărie

după: Ion Iachim şi Ion Creangă

Reproducând scenic trei episoade (La scăldat, La cireşe şi Pupăza), Amintiri din copilărie constituie un fragment din spectacolul de proporţii Cu jăraticul pe buze montat de Gheorghe Mândru după piesa Nu mai plânge, Păsărilă de Ion Iachim. Spectacolul este ca un aliaj în care se îmbină două începuturi: portretizarea lui Ion Creangă şi veşnicia. Factorul determinant al succesului fiecărei reprezentaţii – miza deliberată pe dezinvoltura, ba chiar şi pe exuberanţa jocului actoricesc. O mărturie edificatoare în sensul dat – premiile UNITEM pentru cele mai bune roluri: masculin şi, respectiv, feminin de planul doi acordate interpreţilor Oleg Mereoară (Nică) şi Victoria Donea (Mătuşa Mărioara).

Cu: Aurica Tăuş, Diana Mititelu, Oleg Mereoară, Constantin Mocanu, Cezara Petrioglu, Nadea Musteaţă, Maria Ciobanica, Tudor Andriuţă,

Operator Sunet: Ghenadie Zbîrciog

Regizor lumini: Marcel Manoli

Regie: Gheorghe Mândru

THE WILD BUNCH (Berlin, DE)

The Wild Bunch este un grup tânăr din Berlin, înfiinţat în 1980. În prezent are 25-30 de membri care se implică în producţii şi proiecte variate. Şi-au început activitatea cu piese de teatru jucate în limba engleză. Asta i-a ajutat pe actori să nu se bazeze prea mult pe cuvinte, ci mai mult pe comunicare non-verbală pentru a ajunge la public. În timp, acest fapt a devenit un principiu în abordarea lor, căutând mereu să exprime cât mai mult prin expresii faciale, mişcări corporale şi muzică. Lucrul cu corpul este foarte important pentru a experimenta potenţialul individual şi pentru a rafina felul în care simt legătura dintre corp şi sentimente. Au şansa mai degrabă de “a experimenta” decât de “a arăta” ceva din viaţa personajului pe scenă.

Request Stop

după: Harold Pinter

O staţie de autobus. Undeva, oriunde, poate fi începutul unei călătorii mai scurte sau mai lungi. Călătorind înţelegem de fapt unde mergem. Pe drum ne întâlnim pe sine. O femeie stă şi aşteaptă în staţie. Este o staţie unde autobuzul opreşte doar la cerere: stop la oprire. Femeia încearcă să intre în vorbă cu ceilalţi oameni care ajung în staţie, dar nimeni nu îi răspunde. Îşi descoperă dorinţe şi nevoi, primeşte insulte şi porneşte desfăşurarea unor evenimente pe care nu le poate…opri. Cei care o înconjoară sunt oameni obişnuiţi, mai plăcuţi sau mai ciudaţi, mai singuri. Brusc, încep să-şi dezvăluie personalitatea, să-şi manifeste individualitatea, să se dezlănţuie, să îşi arate fricile şi dorinţele.

Cu: Reinhild Altinger,  Danny Danisch, Rebecca Demuth, Nina Horn, Sebastian Moritz, Denis Römer, Clarissa-Sophie Scheve

Muzica: Jens Bollosch, Thomas Maria Lehmann, Jakob Platzek

Asistenţa tehnică: Oliver Krüger

Regia: Ilka-Cordula Felcht

Participarea grupului Wild Bunch este susţinută de:

German Association of Amateur Theatre (Bund Deutsche Amateurtheater e.V.) şi German Foreign Office (Auswärtiges Amt)

LUDIC –  C.C.S.  IAŞI  (Iaşi, RO)

Înfiinţat în anul 1978 de către profesorul Aurel Luca, Teatrul Studenţesc Ludic este formaţia reprezentativă a studenţilor din Centrul Universitar Iaşi. Prin rezultatele şi performanţele obţinute de-a lungul anilor, trupa s-a făcut remarcată la nivel naţional şi internaţional. Actorii, studenţi la aproape toate facultăţile, au obţinut peste 450 de trofee şi premii la toate festivalurile naţionale şi internaţionale la care au participat.

Ultimul Godot

după: Matei Vişniec şi Samuel Beckett

Spectacolul prezintă conflictul dramatic dintre autorul Beckett şi personajul principal Godot care este un vagabond universal, un Dumnezeu pe care toată lumea îl aşteaptă cu mare curiozitate. Godot îi cere explicaţii autorului de ce el nu apare niciodată deşi toata lumea îl aşteaptă! Din acest motiv teatrul se va închide şi cei doi vor rămâne fără slujbe. Pentru că teatrul (arta) a murit, lumea lor a murit?

Cu: Alex Toderaşcu, Liviu Răican

Regia: Aurel Luca

Pescăruşul

după: Anton Cehov

Pentru a fi mântuit omul trebuie să fie artist. Spectacolul este o erezie artistică! Viaţa e vis! Este un spectacol purificator “…în ceea ce facem noi, ori că jucăm pe scenă, ori că am scrie, principalul nu e gloria, nu e strălucirea, nu e ceea ce visăm, ci puterea noastră de a îndura. Să ştii să-ţi porti crucea şi să-ţi păstrezi credinţa”.

Cu: Valentina Ghencea, Alex Toderaşcu, Adina Bădăluţă, Andrei Onofrei, Gabriela Teodorescu

Regia: Aurel Luca

Medeea Redux

După: Nei Labute

Spectacolul  prezintă  marturia  unei  femei –  Medeea, care povesteste despre  relaţia de seducţie  şi  iubire  pe care  a  avut-o  cu  profesorul  de biologie  pe cand  avea 13 -14  ani. Din  aceasta relaţie  s-a  născut  un  baiat  care  va  fi  omorât de Medeea  pentru a se razbuna pe tatăl copilului. Medeea  una  dintre cele mai  îndragostite femei din teatrul universal, reprezintă  un labirint  spiritual, o framântare  erotica, o  imagine despre  emanciparea  femeii.  Intrarea sa în lume se produce prin intermediul naşterii şi al crimei dintr-o dragoste excesivă. Medeea este echivalentă prin felul ei unic cu memoria afectivă cu inocenţa nevinovată, este o lecţie originală despre iubire, viaţa, moarte şi sufletul nostru.

Cu: Vera Nacu

Regie tehnica: Ionuţ Nacu

Regie artistică: Aurel Luca

KOLASIN THEATRE (Kolasin, ME)

Teatrul din Kolasin a luat fiinţă în 2004 având la bază un grup de tineri artişti diferiţi care doreau să dezvolte viaţa culturală a acestui mic orăşel nordic din Muntenegru. În scurt timp acest grup a început să-şi prezinte spectacolele unui public din ce în ce mai numeros din regiune, devenind una din cele mai premiate organizaţii culturale (premii obţinute la diverse festivaluri din Muntenegru, Croaţia, Serbia, Bosnia şi Herţegovina). Mulţi tineri devin acum din ce în ce mai implicaţi în teatru, orientându-se spre arta dramatică ca şi carieră profesională. În prezent grupul are patru actori profesionişti şi un regizor printre membrii săi şi gestionează o şcoală de teatru pentru copii.

Avionspotting

după: Iva Brdar

Spectacolul este o abordare diferită a dramei moderne a unei familii care se confruntă cu o tragedie. În paralel cu viaţa obişnuită a personajelor există şi o altă lume care se deschide spectatorilor. Vise şi realitate. Iată de ce spectatorul nu ştie sigur niciodată dacă drama se desfăşoară într-o lume sau în cealaltă, efect care amplifică tensiunea. Spectacolul descrie povestea unor Romeo şi Julieta moderni, în calea dragostei lor stând nu familiile, ci moartea unuia dintre ei, moarte pe care unul dintre ei nu o acceptă. Părinţii încearcă să-şi salveze fiul din ghearele abisului şi să-l readucă la realitate, dar noua situaţie îi afectează şi pe ei într-atât încât devin neputincioşi şi incapabili să răspundă morţii care răpeşte din nou o viaţă aflată la început.

Cu: Djordjije Tatić, Andjelija  Rondović, Bojan Bulatović, Andjela Trifunović, Sanja Vujisić;

Asistenţă tehnică: Miloš Jovanović, Marija Vlahović

Regia:  Zoran Rakočević

ETERDANCESHOW (Cluj Napoca, RO)

Alexandra Felseghi face parte din Compania Independentă de Teatru şi Film de Create.Act.Enjoy, Cluj Napoca. Spectacolele ei au fost prezentate la festivaluri naţionale şi internaţionale. Ca Regizor, este interesată de diverse tehnici teatrale, explorând noi modalităţi de comunicare între Artist şi Spectator, şi de expresivitatea corpurilor în mişcare. Spectacolele ei sunt un rezultat al acestor trei teme inspirate de nevoile societăţii în care creează.

Robert Nagy şi Roxana Fânaţă sunt actori profesionişti. Amândoi au făcut parte din compania Create.Act.Enjoy în 2015 ca actori, dansatori şi performeri, fiind puternic legaţi de Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj Napoca. Roxana Fânaţă este interesată de teatrul dans aşa încât a urmat mai multe cursuri, studiind tehnica impovizaţiei de contact şi a dansului contemporan. În prezent este actriţă la Teatrul de Nord, Satu Mare, România. În timpul studenţiei Robert a participat la mai multe festivaluri la nivel naţional şi internaţional. A primit un premiu pentru expresivitatea corporală la Festivalul Naţional de Teatru şi Dans, Iaşi, România (2012). Ca actor, Robert Nagy este interesat în a descoperi modalităţi de expresivitate corporală şi de teatrul dans contemporan.

Eteroclit

după: Roxana Fânaţă, Robert Nagy

La fel ca toate situaţiile complicate, aceasta este o poveste simplă. Poate fi povestea mea, a ta, a oricui. Povestea Femeii-Valiză şi a Omului-Umbrelă. Probabil ne ştim din vedere, probabil petrecem mult timp împreună în această viaţă, urmând un pattern progresiv, gradual, de înstrăinare – străini şi iubiţi în acelaşi timp. Pot fi rănit sau rănită de tine, mă pot hrăni prin tine, însă în final tu eşti cel sau cea care mă va salva. E o poveste simplă ca şi paradoxul însingurării dintr-un final fericit. Eteroclit este un spectacol care combină jocul entuziast al teatrului absurd cu dansul contemporan.

Cu: Roxana Fânaţă, Robert Nagy

Asistenţa tehnică: Valentin Colceriu

Coreografia: Melinda Jakab

Regia: Alexandra Felseghi

THEATRUM MUNDI (Chernihiv, UA)

Fondat în 2014 de către Nikolai Bichuk şi Yevgeny Sidorenko, nu este un teatru instituţionalizat sau unul commercial. În ultimii ani grupul a reuşit să realizeze mai multe proiecte – ultimul dintre ele, un spectacol solo “Why do not people …?”. Spectacolul a fost prezentat la Festivalul JoyFest 2016 de la Kiev primind distincţia pentru cea mai bună reprezentaţie solo. Spectacolul s-a bucurat de notorietate la mai multe festivaluri atrăgând critici pozitive.

De ce?

după: Sergey Astrakhantsev

O poveste a unui tânăr confuz şi dezamăgit de viaţă, care se urcă pe o clădire înaltă. Disperare, frustrare, nonsens…un singur pas şi poate evada. Acoperişul unei clădiri este un loc bun pentru a se gândi la motivul pentru care există, pentru a căuta un nou scop al vieţii sau pentru a vorbi… În cele din urmă sare, dar supravieţuieşte ca prin minune. Începe un dialog cu divinitatea, care se manifestă prin diverse tonuri şi sunete. Acum are ocazia să pună întrebări şi să primească răspunsuri. Întrebări la care mulţi ne gândim, dar pe care nu avem curajul să le rostim.

Cu: Nikolai Bichuk

Regia: Yevgeny Sidorenko

THEATRETK  COMPANY (Valencia, ES)

Este o companie tânără, recent înfiinţată, însă care şi-a făcut resimţită prezenţa pe scena teatrală din Valencia. Încă din 2009 creează spectacole sub principiul cercetării scenice şi a căutării de noi limbaje şi căi de comunicare între actori şi spectatori. În afară de asta, fiecare spectacol al lor este adaptat şi prezentat special pentru persoane cu dizabilităţi. Aşadar, THEATRETK joacă sub deviza: TEATRU PENTRU TOŢI!

Fondatorii companiei sunt: Harold Zuñigan and Racso Zehcnas.

Duminica Sumbră

după: Harold Zúñigan

Este o comedie savuroasă cu muzică live, centrată pe personajul lui Benjamin Phreiz, un tânăr care decide să-şi pună capăt vieţii spânzurându-se de un copac. Însă intenţiile lui nu pot fi realizate deoarece diverse alte personaje aflate din întâmplare prin preajmă îl întrerup constant.

Spectacolul oferă şi o perspectivă africană asupra problemei lui Benjamin Phreiz, şi nu oricum, ci prin muzică – accente ale folclorului african cu versuri şi instrumente specifice însoţesc punerea în scenă dezvăluind bogăţia unei culturi care reuşeşte să confere o notă pozitivă, veselă şi optimistă acţiunii. Frumuseţea şi expresivitatea ei adaogă o tuşă de suprarealism unui spectacol care emană magie şi farmec printr-o simplitate debordantă.

Cu: Harold Zúñigan, Grazia Hernandez, Asso Mbaye, Larissa Zachmann, Belen Tejedor

Muzica: Asso Mbaye

Asistenţa tehnică: Oscar Sanchez

Regia: Harold Zúñigan

STUDIO 24  – C.C.S.  BUCUREŞTI  (Bucureşti, RO)

Compania de Artă “Studio 24” este alcătuită majoritar din studenţi la diferite facultăţi din Bucureşti (Teatru, Arte plastice, Politehnică, Medicină, ASE, Arhitectură), dar şi din absolvenţi şi elevi, toţi reuniţi de ideea că prin artă se poate obţine şi exprima libertatea spiritului uman. Compania îşi desfăşoară activitatea în cadrul Casei de Cultură a Studenţilor din Bucureşti din 1988, având ca nucleu de bază Formaţia de dans a Facultăţii de Transporturi.

Numele formaţiei se datorează naturii muncii sale – încercări, experimente, studii artistice – şi faptului că iniţial trupa îşi avea sediul în camera 24 a Casei Studenţilor. Compania a participat la manifestări internaţionale şi turnee în Italia, Spania, Portugalia, Olanda, Franţa, Belgia, Bulgaria, Ungaria, Irlanda, Cehia, Slovenia, Slovacia, Turcia.
În ceea ce priveşte producţiile noastre, nu se poate spune că ele sunt teatru, dans, pantomimă, muzică, joc, pentru că spectacolele reunesc toate acestea în acelaşi timp, găsindu-se la încrucişarea tuturor acestor forme de expresie şi de comunicare. Suntem toţi reuniţi de ideea că prin artă se poate obţine şi exprima libertatea spiritului uman.

Soare cu dinţi

după: Călin Blaga

O piesă în premieră absolută, scrisă de un fost membru STUDIO 24, de tip realism-psihologică, ce devine o parabolă a societăţii. Moartea, denaturarea, putregaiul,  pluteşte deasupra tuturor, dar speranţa răzbeşte şi se eliberează.  Omul obişnuit poate învinge moartea şi să elibereze speranţa.

Cu: Adriana Dănilă, Monica Vâlcu, Leonard Chionac, Gia Hâncu

Regia: Mihai Serghei Todor

TRUVERII – C.C.S.  BUCUREŞTI  (Bucureşti, RO)

“TRUVERII” este un grup de muzică medievală şi tradiţională, vocal-instrumentală. Grupul readuce în atenţia publicului atât melodicitatea şi bucuria muzicii Evului Mediu şi a Renaşterii, cât şi prospeţimea şi originalitatea ritmurilor tradiţionale din diferite zone ale Europei. Concertele lor transmit bucuria muzicală de odinioară, dar urmăresc şi o linie educaţională a cunoaşterii culturale. Muzica lor se adresează tuturor oamenilor de la copil la batrân,  indiferent de naţionalitate sau condiţii sociale.

D’ale lui Păcală

după: Mihai Serghei Todor

Un spectacol interactiv cu păcăleli şi voie bună. O Commedia dell’Arte autohtonă, cu un personaj şmecher (un fel de Arlecchino autohton), Păcală, care se confruntă cu surorile sale, Maria şi Smărăndiţa, care îl tot pun la muncă şi la multe alte încercări.

Cu: Carmen Mărunţelu, Adriana Dănilă, Mihai Todor

Regia: Mihai Serghei Todor

Al Endrada del Temps Clar

Creat de: Mihai Serghei Todor

Un concert-spectacol ce aduce bucuria muzicală de primavară din vremuri vechi, de la cântece sacre la cele profane, cântece dedicate Mariei, de dragoste, cântece de voie bună căci venirea timpului frumos este deopotrivă şi sacru, şi exuberant, plin de iubire.

Cu: Mihai Serghei Todor, Carmen Mărunţelu,Oana Berbec, Valentina Coţofana, Ioana Manolache,  Almos Gaspar, Lawrence Chismorie.

SKEPSIS (Alba Iulia, RO)

Compania de teatru Skepsis a luat fiinţă în 2002 ca şi grup studenţesc. În 2006 a fost fondată Asociaţia Grupul Skepsis cu misiunea dezvoltării vieţii cultural-artistice a comunităţii. În prezent suntem un partener constant al autorităţilor locale în proiecte şi programe culturale, având un repertoriu bogat şi un public fidel. Grupul Skepsis este o dovadă vie a faptului că cetatea noastră are o inimă care vrea să bată cu pasiune. Grupul Skepsis nu doreşte să dovedească ceva, ci mai degrabă să descopere. Toate spectacolele noastre ascund ceva care incită şi aşteaptă să fie descoperit – sentimentul de comunitate, de împărtăşire a gândurilor şi emoţiilor colective în spiritul umorului isteţ. Ne gândim spectacolele ca pe o provocare de a descoperi ceva esenţial ce ţine de sine, de spiritualitatea umană, de experienţa de a fi legat în sens profund de comunitatea din care faci parte. Un deget nu se poate arăta pe el însuşi, însă dacă va arăta spre o oglindă are o şansă de a se recunoaşte.

În Largul Mării

după: Slawomir Mrozek

O comedie absurdă şi macabră în care se dezvăluie absurditatea societăţii în care trăim şi a umanităţii în general. Trei bărbaţi plutesc izolaţi în largul mării. Înfometaţi, întrebarea nu e ce să mănânce, ci… pe cine? Cineva trebuie să se sacrifice sau să fie sacrificat şi trebuie găsit şi un mod “civilizat” de a alege şi de a proceda. Există un singur mod de a alege: votul. Pentru vot trebuie să existe campanie şi puţin scandal. Treptat, pluta devine o microsocietate, iar oamenii devin clase sociale care se luptă, concurează, încheie alianţe pentru ca în cele din urmă victima să fie constrânsă să cedeze prin manipulare şi cruzime. Martorii care apar, sunt eliminaţi, iar dovezile desconsiderate. Ce şansă mai are adevărul şi raţiunea decât să devină nişte idealuri?

Cu: Răzvan Cociobea, Vasile Dîngă, Viorel Cioflică, Vinicius Moldovan, Bogdan Berar

Asististenţa tehnică: Andreea Aron.

Regia: Viorel Cioflică

Amprenta Ionesciană
după: Eugène Ionesco
Spectacolul este construit pe două piese într-un singur act semnate de Eugène Ionesco: “Îi Cunoaşteti?!” şi “Guturaiul Oniric”, dorind să sublinieze esenţa teatrului ionescian. În fiecare dintre noi există conflicte interioare puternice de idei şi emoţii, care uneori ne copleşesc. Pentru a nu ne pierde pe noi înşine, întindem cu naivitate, cu teamă, sau chiar cu disperare, mâna pentru a comunica, pentru a ajunge la celălalt. Ce se întâmplă însă când cuvintele noastre se lovesc de ceilalţi ca de un zid invizibil? Şi dacă reuşim să spargem acest zid, cum vor reacţiona ceilalţi la legătura emoţională care ia naştere? Conflictul interior al individului iese la iveală ca un strigăt disperat după ajutor, nearticulat, distorsionat, absurd în ochii exteriorului – care este deteriorat, automat, incapabil să creeze legături sufleteşti, surd la angoasa şi suferinţa umană.

Cu: Vinicius Moldovan, Elena Smeu-Mare, Corina Bejinariu, Almond Chismorie, Andrada Balea

Regia: Viorel Cioflică

Fata de Măritat

după: Eugène Ionesco

Ne oprim la mijloc de viaţă şi povestim despre ce am văzut, despre ce am auzit, despre ce am trăit. Ne etalăm cunoştinţele şi ne umflăm ego-ul fără să ne dăm seama că nu reuşim decât să ne dovedim goliciunea, superficialitatea. Comunicarea este redusă la o simplă mecanică a încuvinţării, gândirea este redusă la politeţe. Spunem Da şi Nu aiurea şi pierdem semnificaţia acestor cuvinte. Ne dăm seama de formele fără fond abia când realitatea ne contrazice prin…absurd.

Cu: Gabriel Muncuş, Ludmila Cioflică

Regia: Viorel Cioflică

Hazard

după: Ştefan Balog

Un spectacol scurt menit să sublinieze legătura dintre arta vizuală şi teatru, dintre artă şi realitate. O stranie întâmplare din viaţa unui artist care încearcă să ajungă la o expoziţie cu unul din tablourile sale, dar se trezeşte într-un univers paralel în care lucrurile obişnuite, oamenii şi chiar operele de artă îşi schimbă semnificaţia. Ceea ce îi rămâne este o concluzie revelatoare.

Cu: Dîngă Vasile, Liudmila Cioflica, Almond Chismorie, Bogdan Berar, Vinicius Moldovan, Andrada Balea

Regia: Viorel Cioflică

Invitaţi speciali:

  1. JOKE ELBERS (Amsterdam, NL)

A studiat Arta Dramatică la Universitatea din Amsterdam, specializându-se în Istoria Teatrului, Dramaturgie şi Repertoriu. A lucrat ca şi consilier literar la mai multe teatre profesioniste din Olanda după care s-a dedicat teatrului tânăr şi teatrului amator. În calitate de critic, a supervizat numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale susţinând seminarii şi conferinţe şi oferind un feedback constructiv participanţilor. În prezent, Dr. Joke Elbers este profesor la Academia de Teatru din Amsterdam, consiliază grupuri şi indivizi pe dimensiuni diverse ale artei dramatice şi susţine ateliere şi traininguri în mai multe ţări din Europa în cadul festivalurilor naţionale şi internaţionale la care este invitată.

Suntem onoraţi să o avem din nou ca invitat special. Dr. Joke Elbers este din nou parte din Festivalul Apollo, oferind feedback şi critici participanţilor, sfaturi utile organizatorului şi susţinând dezvoltarea evenimentului nostru.

MICHAL HECHT (Praga, CZ)

A studiat pantomima la cursurile JAMU, Brno, şi acrobaţia urmând un curs special cu Eva Bosakova. Apoi, a absolvit o serie de cursuri centrate pe mişcare şi alte discipline teatrale non-verbale în Cehia, Berlinul de Vest şi Danemarca. De asemenea, a absolvit mai multe cursuri pe regie şi Dramaturgie.  În perioada 1985-1986, a lucrat la teatrul de marionette Alfa, din Plzen, Cehia. A călătorit în toată lumea ca liber-profesionist. Şi-a prezentat spectacolele solo, a predat şi a regizat atât spectcole non-verbale, cât şi spectacole bazate pe cuvânt. A întreţinut colaborări cu mari teatre pe partea de mişcare şi a participat ca invitat la diverse show-uri TV. Michal predă în principal teatru non-verbal. Deseori lucrează la TV. Începând din 2013 Michal Hecht predă la HAMU (Facultatea de Muzică şi Dans, Academia de Arte ale Spectacolului, Praga).

În cadrul Festivalului Apollo, Michal Hecht este invitat special, susţinând un spectacol şi conducând un atelier introductiv pentru participanţi.

Evenimente conexe:

Expoziţia de Afişe Satirice – închipuite de Ştefan Balog

Într-o lume pragmatică în care imaginarul este tot mai perimat, oferta zilei va reprezenta propunerea subsemnatului privind spectacole jucate sau încă nejucate în locuri existente sau încă inexistente, toate privite prin prisma satirei.

Orice asemănare cu persoane reale sau închipuite nu este deloc intâmplătoare…

Ştefan Balog

Artist, Fundaţia Inter-Art, Aiud

 

“Break a leg!”

Expoziţia Internaţională de Afişe, ediţia a II-a

 

“Expoziţia Internaţională de Afişe aduce în faţa noastră prin această a doua ediţie un nou şir de lucrări deosebite care prin valoarea lor îmbogăţesc programul festivalului şi aduc în prim plan conexiunea artelor vizuale cu lumea minunată a teatrului.”

Ştefan Balog

Artist, Fundaţia Inter-Art, Aiud

În 2014, când am început să lucrăm la proiectul de organizare a unui festival internaţional de teatru la Alba Iulia am ajuns la punctul în care trebuia să alegem un nume potrivit. Întrebarea era ce ne dorim pe termen lung de la acest eveniment? Viziunea noastră a fost accea de a pune bazele unui eveniment care să fie centrat pe teatru, dar care să fie deschis şi spre alte arte, subliniind astfel esenţa misiunii Artistului: să fie devotat şi pasionat, să slujească frumuseţea şi adevărul, să construiască punţi de legătură între oameni, să inspire. Aşa am ajuns la Apollo – un cuvând care ne conduce înapoi spre originea esenţei artei, de a transforma, de a vindeca, de a da aripi spiritului uman, de a ne învăţa cum să obţinem nemurirea trăind mereu tineri la inimă.

În fiecare an Festivalul Apollo include în programul său alte evenimente culturale şi artistice care au legătură cu teatrul şi care arată legătura dintre arte. Din doi în doi ani festivalul găzduieşte Expoziţia Internaţională de Afişe a cărei scop este de a aborda Afişul ca pe un obiect de artă. Artişti din întreaga lume sunt provocaţi să creeze versiuni originale de Afiş pe o temă dată. Pentru această ediţie, tema a fost „Break a Leg!”

Expoziţia Internaţională de Afişe este organizată cu sprijinul Fundaţiei „Inter-Art” Aiud şi al Centrului Cultural „Liviu Rebreanu” Aiud.

„Break a leg!” – expresie cu origine necunoscută, întâlnită deseori pe holurile teatrelor sau în culise înainte de un spectacol. E ceea ce îi spunem unui actor ca urare de succes. O expresie echivalentă în limba română ar fi „Baftă!”. Actorilor li se spune „Break a leg!” înainte de a intra în scenă – expresia reflectă o superstiţie din lumea teatrului, unde se consideră de rău augur a-i ura unui actor înainte de reprezentaţie “Noroc!”

Aşa că urarea devine “Break a leg!” pentru a obţine ce dorim: Succes!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *