Workshop la Academia Doamnelor. Demonstrație interactivă de xilogravură


Joi, 11 iulie 2019, de la ora 11.30, la Centrul de resurse ”Academia Doamnelor” al Primăriei Alba Iulia va avea loc wokshop-ul ”Demonstrație interactivă de xilogravură”, care este inclus în programul celei de-a opta ediții a Taberei de Educație și Creație ”Mari valori culturale locale”. Demonstrația va fi susținută de profesorul Mircea Lac, declarat ”Tezaur uman viu” în urmă cu un an. ”Tezaur Uman Viu” este un titlul onorific acordat de Ministerul Culturii la inițiativa UNESCO, pentru salvgardarea, păstrarea și transmiterea patrimoniului cultural imaterial.

Coordonarea științifică a proiectului este asigurată de prof. univ. dr. Ilie Moise împreună cu dr. Andreea Buzaș, cercetător la Institutul de Cercetări Socio-Umane Sibiu, prof. dr. Roxana Stoichițoiu, redactor responsabil al Revistei de etnografie și folclor „Miorița”. Între participanți se numără, șase cadre didactice, doi studenți participanți la restaurarea unor exponate ale Muzeului ”Museikon” din Alba Iulia, precum și elevi din mai multe județe.

”Mulțumim, cu profundă recunoștință, domnului profesor Mircea Lac pentru că ne va onora cu prezența la Alba Iulia, în cadrul acestui workshop – demonstrație interactivă de xilogravură, parte a proiectului ”Mari valori culturale locale”, eveniment ce marchează începutul unei mult așteptate colaborări între domnia sa și Centrul de Resurse ”Academia Doamnelor” al Primăriei Alba Iulia și Asociația Transilvania Business Woman”, a declarat Ana Cosma, coordonatorul Centrului de Resurse ”Academia Doamnelor” al Primăriei Alba Iulia, care este partener în organizarea acestui workshop, alături de Asociația Transilvania Business Woman, reprezentată de doamna Andreea Diana Ungurean, designer de interior și artist multimedia.

Despre profesorul Mircea Lac

Profesorul Mircea Lac are 72 de ani și este înzestrat cu o pasiune nemărginită pentru sculptura în lemn a obiectelor tradiţionale româneşti. Practică această meserie de 50 de ani, timp în care s-a dedicat în totalitate pasiunii sale pe care a reuşit să o transmită şi sutelor de copii care i-au trecut pragul atelierului. Încă de la începutul activităţii sale la catedră, Mircea Lac le-a împărtăşit învăţăceilor săi tainele artei populare şi a prelucrării artistice a lemnului. Peste tot unde a predat, a instaurat o tradiţie a cultului pentru sculptură, înfiinţând cercuri cu acest specific popular. Cu o daltă, un şmirghel şi o unealtă de traforaj, maestrul împreună cu copiii realizează zilnic numeroase machete din lemn, furci de tors, fusuri de moară, lanţuri şi „linguri de dragoste”. De-a lungul carierei sale, profesorul devean a realizat expoziţii cu obiecte tradiţionale şi artizanale în toată lumea și a obţinut, cu elevii săi, premii importante la zeci de concursuri naţionale şi internaţionale de artă populară.

Despre xilogravură

Xilogravura este procedeul de gravură care constă din gravarea unui desen pe o placă de lemn și imprimarea lui pe hârtie. Xilogravurile au avut o largă răspândire în Transilvania, atât din faptul că ele răspundeau nevoilor spirituale ale oamenilor, erau o nouă modalitate de exprimare artistică impunându-se, după cum spunea Nicolae Iorga, ,,prin noutatea și originalitatea noastră”, dar mai ales că erau foarte accesibile ca preț de vânzare pentru comunitățile mai sărace. De aceea în satele din zonele muntoase, cu specific pastoral și cu posibilități bănești limitate, se apela la împodobirea pereților interiori ai bisericilor de lemn cu astfel de icoane imprimate pe hârtie.

Gravatul tiparelor se face în lemn de structură foarte omogenă ( de obicei lemn de păr sau de măr), cu fibra dreaptă și fără noduri. Suprafața lemnului trebuie să fie perfect dreaptă. Desenul imaginii ce urmează să fie gravat pe tipar se copiază de pe un model de hârtie sau se desenează liber și trebuie lucrat „pe dos” ca o ștampilă. După terminarea procesului de gravură, suprafața tiparului se acoperă cu un strat, foarte subțire, de cerneală tipografică cu ajutorul unui rulou de cauciuc. În final, peste tiparul uns cu cerneală se așază hârtia pozitivului, care se apasă uniform cu un liniar pe toată suprafața. După această operațiune hârtia se dezlipește cu grijă și se pune la uscat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *